3.2.2016

Ydintä etsimässä


Jo joulukuussa 2015 istuin Saarelaisen Markun kanssa konsulttisession, jossa kävimme läpi flippariprojektin vaiheet. Jaa että ydinainesanalyysistä pitäisi aloittaa…

Tammikuu huiskahti tutkimusartikkelia kirjoittaessa ja Markkinointi- ja yhteisöviestinnän (MYVI) kurssiesseitä lukiessa.

Tämä jälkimmäinen askare tuki kyllä flippariprojektiakin, koska ko. kurssi on flippauskurssini. Luin esseitä ja mietin, mikä niitten kirjoittamisessa on ollut kandiopiskelijoille vaikeaa. Mietin, miten tutkimuksellisen kirjoittamisen nivoisi paremmin osaksi tätä kurssia, jonka päätteeksi suurin osa kurssilaisista kirjoittaa ensimmäisen laajemman yliopistokirjoitelmansa.

Onneksi meillä on kauppatieteiden laitoksella opettajaryhmä, jonka kesken olemme jo puolisen vuotta kokoontuneet säännöllisesti tutkivan oppimisen pedagogiikan tiimoilta. Opiskelijoitakin on saatu ainejärjestöistä mukaan. Elokuussa osa meistä osallistui Joensuussa Anu Hartikainen-Ahian ja Sirpa Kärkkäisen maastokurssin päätössessioon, missä saimme hyvän ja havainnollisen käsityksen siitä, mitä tutkiva oppiminen on käytännössä. Anu ja Sirpa ovat muutenkin olleet mainioita mentoreita, kiitos!

Flippariprojekti istahti luontevasti osaksi pienen ryhmämme työtä ja ryhmä lupasi toimia minulle sparraajana. Joulukuussa kerroin ryhmälle Markun briiffistä flippauksen käynnistämiseksi. Helmikuun alussa esittelin ryhmässä hiukan tarkemmin flipped classroom -ajattelua ja ryhmäläiset kommentoivat kurssista tekemääni ydinainesanalyysiä.

Ydinainesanalyysin teko tuntuikin ensin aika haasteelliselta. Olen opettanut yliopistossa ”vasta” viisi vuotta enkä ole ennen sellaista tehnyt. Opettajaopinnoissa 2011–13 aihetta toki käsiteltiin mutta eipä siitä paljon enää muista, kun ei ole sitä oppia käytäntöön vienyt.

Nyt kävin läpi MYVI-kurssin sisältöä ydinainesanalyysin periaatteiden mukaan: mikä on sellaista, mikä kaikkien täytyy tietää/oppia, mitä on hyvä tietää ja mitä on kiva tietää. Sain aikaiseksi hienon taulukonkin, jota yhdessä tutkittiin.

Jäimme myös miettimään, mitkä ovat ne kanavat, joitten avulla selvitetään, millaista markkinointi- ja yhteisöviestinnän osaamista jokainen ekonomi tarvitsee, eli mistä palasista rakentuu viestinnän kurssini ydin, se ”must know” -palikka. Tuttuja ovat toki Suomen Ekonomien kyselyt vastavalmistuneille, viisi vuotta työelämässä olleille ja työnantajille.

Lisäksi viestinnän ammattilaisten järjestöllä ProComilla on tutkittua tietoa aiheesta ja tutkimuslehdistäkin löytynee jotakin. Siinä tulikin minulle selvitettävää seuraavaan kokoukseen mennessä. Onhan tässä jotain pohjaa itselläkin, 20 vuoden historia viestintäammattilaisena ja yhteisöviestinnän väitöskirja :D

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti