2. Pedagogiset valmiudet

Pedagoginen koulutus


Aloitin yliopistopedagogiikan opinnot v. 2011 Itä-Suomen yliopiston kursseilla Verkko-opetuksen perusteet (5 op) ja Yliopistopedagogiikan perusteet (2 op).

Suoritin opettajan pedagogiset opinnot (60 op) Jyväskylän ammatillisen opettajakorkeakoulun englanninkielisessä ryhmässä 2011–2013.

Pidän opettajankoulutusta pedagogisen osaamiseni vankkana perustana. Olen myös iloinen, että tein opinnot englanniksi ja sain siten lisää valmiuksia opettaa laitoksemme kansainvälisissä maisteriohjelmissa ja ulkomailla.

Sittemmin olen kouluttautunut yliopiston henkilöstökoulutuksessa erilaisiin teemoihin tarpeen mukaan, kuten plagiaatintunnistukseen, Office 365 -työkaluihin ja kulttuurienväliseen viestintään.
Verkko-opetuksen asiantuntijavalmiudet -kokonaisuuden (10 op) sain valmiiksi helmikuussa 2019.

Pedagoginen tutkimus


Viestintä, oppiminen ja innovaatiot virtuaaliyhteisöissä

Olen yhdessä aikuiskasvatuksen professori Jyri Mannisen kanssa tutkinut erityisesti koulutusalan ammattilaisten virtuaaliyhteisöjä innovaatioiden luomisen, viestinnän ja oppimisen näkökulmasta. Nämä ovat yhteistyömme tärkeimmät julkaisut toistaiseksi:

Kantanen, H. & Manninen, J. 2016. Hazy boundaries: Virtual communities and research ethics. Media and Communication, 4(4), 86–96.

Kantanen, H., Manninen, J. & Kontkanen, J. 2014. Emergent dialogue as a prerequisite of learning and innovation in professional virtual communities. International Journal of Web Based Communities, 10(2), 211–231.

Vuodesta 2004 alkaen olen osallistunut erilaisiin koulutuksen tutkijoiden konferensseihin ja esittänyt niissä papereita. Niin olen pysynyt jossain määrin perillä siitä, mitä korkeakoulutuksen tutkimuksessa tapahtuu. Esimerkkejä:

6th Nordic Conference on Adult Education and Learning, Adult Education and the Planetary Condition, Tampere, Finland, 25.03.–28.03.2015. Kantanen, H. & Manninen, J. Learning of Professionals and Innovation Generation in Virtual Communities.

7th EARLI SIG 14 (European Association for Research on Learning and Instruction, Special Interest Group) Learning and Professional Development Conference: Transformations in Knowledge and Professional Learning, Oslo, Norway, 27.08.–29.08.2014. Kantanen, H. & Manninen, J. Learning in Professional Virtual Communities.

International Higher Education Teaching and Learning Conference. Innovative Learning Scapes, Anchorage, USA, 31.05.– 02.06.2014. Kantanen, H. & Manninen, J. Seeds, Sprouts, Weeds and Blooms of Innovation.

Flippauksen tutkimus

On arvokasta, että Itä-Suomen yliopiston kasvatustieteilijät ovat mukana flippauksessa sekä tekemällä siitä tutkimusta että ohjaamalla ja neuvomalla flippariopettajia. Sain syksyllä 2016 flippaamani markkinointi- ja yhteisöviestinnän kurssin osalta opiskelijoitten vastaukset omaan tutkimus- ja kehittämiskäyttööni. Olen myös eri tavoin itse kerännyt opiskelijoitten palautetta ja oppimiskokemuksia flipatulta kurssiltani. Artikkeli julkaistiin Business and Professional Communication Quarterly -lehdessä:

Kantanen, H., Koponen, J., Sointu, E. & Valtonen, T. 2019. Including the student voice: Experiences and learning outcomes of a flipped communication course. Business and Professional Communication Quarterly, 82(3), 337–356.

Ensimmäisen opiskeluvuoden tutkimus

Uudistimme v. 2018 minun aloitteestani kauppatieteiden opiskelijoiden ensimmäisen syksyn orientaation ohjelman ja tutkimme samalla sitä, miten uudenlainen fuksisyksy edistää opiskelijoitten kiinnittymistä yliopistoon ja omaan alaan. Kumppanikirjoittajani ovat uraohjauksen ja psykologian asiantuntijoita. Esitimme aiheesta paperin Nordic Academy of Management -konferenssissa elokuussa 2019 ja se julkaistaan Nordic Journal of Business -lehdessä syksyllä 2020:

Kantanen, H., Penttinen, L., Rosenius, P. & Ruth, K. (forthcoming) Grasp your field! First-year business students’ engagement with the study environment and their own academic field. Nordic Journal of Business.

Hyvästä opetuksesta saadut palkinnot ja huomionosoitukset


Sain Itä-Suomen yliopiston Taitavan opettajan palkinnon v. 2017.

Itä-Suomen yliopisto perusti uusimuotoisen Taitavan opettajan palkinnon v. 2017. Hakijoita arvioi monitieteinen ja -ammatillinen tiimi, johon kuului opettajia, opiskelijoita, pedagogiikan kehittäjiä ja kasvatustieteen tutkijoita. Palkinnon myöntämisessä kiinnitettiin huomiota
  • opetus- ja oppimiskulttuurin yhteisöllisyyden ja avoimuuden edistämiseen
  • pedagogiseen osaamiseen
  • opiskelijapalautteeseen ja sen laatuun ja käyttöön opetuksen kehittämisessä
  • opiskelijakeskeisiin, opiskelijan oppimista edistäviin opetus-, ohjaus- ja arviointikäytäntöihin
  • siihen, miten opetus perustuu tutkimukseen ja tutkivaan ja ongelmanratkaisuun perustuvaan oppimiseen
  • siihen, miten opiskelijoiden integroituminen osaksi tiedeyhteisöä on otettu huomioon opetuksessa
  • siihen, miten opetusratkaisut ovat monistettavissa parhaiksi käytännöiksi.
Palkinnon perusteluissa sanotaan:

”Helena on aktiivinen ja pitkäjänteinen opetuskulttuurin kehittäjä. Hän on edistänyt monipuolisesti tutkivaan oppimiseen perustuvia opetus-, ohjaus- ja arviointikäytäntöjä. Opiskelijoilla on hänen opetuksessaan aktiivinen tutkijan rooli, ja tutkimusvalmiuksia harjoitellaan sekä oppimistehtävien että opetus­menetelmien avulla. Hän hyödyntää saamaansa palautetta osana oppimis­prosessin arviointia ja edistää säännöllisillä tapaamisilla opiskelijoiden ja opetushenkilöstön vuorovaikutusta. Helena on aktiivinen ja avoin jakamaan opetuksen kehittämisen kokemuksiaan ja käytäntöjään.”

Blogissani on juttu juhlapäivästä.

Lisäksi olen saanut kauppatieteiden opiskelijoiden ainejärjestön Preemio ry:n Hyvän opettajan ruusun v. 2015 ja 2017.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti