5. Yhteisöllinen opetuksen kehittämistyö

Yhteistyö opettajien, opiskelijoiden ja työelämän kanssa


Pedagoginen johtajuus -kappaleessa alla on kuvattu vetämäni Pedatiimin kontribuutio opetuksen kehittämiseen. Lisäksi toimin tällä hetkellä aktiivisesti näissä Itä-Suomen yliopiston työryhmissä ja verkostoissa:
  • Kauppatieteellisen koulutuksen kehittämistyöryhmä 2015–
  • Itä-Suomen yliopiston "flipparit" eli flipped classroom -opettajat ja tutkijat 2016–
  • Itä-Suomen yliopiston taitavien opettajien verkosto 2017–
  • Oppimisympäristötyöryhmä 2020–
Pandemiakeväänä 2020 olin kutsuttuna jäsenenä mukana opettajien vertaisverkostossa, joka auttoi kollegoja etäopetuksen käytännön järjestelyissä ja pedagogisissa kysymyksissä.

Opiskelijoitten ainejärjestöjen edustajat ovat aktiivisesti mukana johtamassani Pedatiimissä. Erityisen antoisaa opiskelijayhteistyötä olemme tehneet vuodesta 2019 flipatulla markkinoinnin peruskurssillani, missä neljä vanhempaa opiskelijaa on toiminut opetusavustajana eli vetänyt ryhmätyöskentelyä yhdessä opettajan kanssa.

Työelämäyhteydet toteutuvat kursseillani seuraavasti:
  • Johdatus kauppatieteiden opintoihin: oman alumniverkostomme hyödyntäminen
  • Markkinoinnin perusteet: case-opetus, 12 erilaista kansainvälistä yritystapausta
  • Markkinointi- ja yhteisöviestintä: yritysvieraiden kontribuutio markkinointiviestinnän mainontaosiossa, vakiintuneet kumppanit Joensuussa Mainostoimisto Fabrik ja Kuopiossa Ahooy Creative (ent. Oddy Inc./Ad Kiivi)
  • Leading and Managing Change: opiskelijoiden työelämäkokemuksen hyödyntäminen ja analyyttiseen pohdintaan kannustavat case-harjoitukset

Tieteidenvälinen yhteistyö


Olen tehnyt tieteidenvälistä yhteistyötä erityisesti tutkimuksen saralla ja kasvatustieteilijöiden kanssa. Heidän kauttaan saatu tieto on syventänyt merkittävästi opetustani. Yhteistyökumppaneitani ovat olleet Itä-Suomen yliopiston kasvatustieteistä professori Jyri Manninen (aikuiskasvatustiede), yliopisto-opettaja Jani Kontkanen (soveltava kasvatustiede ja opettajankoulutus), yliopisto-opettaja Päivi Rosenius (ohjauksen koulutus), yliopistotutkija Erkko Sointu (erityispedagogiikka), Akatemiatutkija Teemu Valtonen (soveltava kasvatustiede ja opettajankoulutus) sekä yliopiston keskushallinnosta opintopsykologi Katri Ruth ja Jyväskylän yliopistosta yliopistonlehtori Leena Penttinen (ohjauksen koulutus).

Opetussuunnitelmatyö


Otimme oppiaineessamme lukuvuonna 2019–21 käyttöön toimintatavan, jossa kolme yliopistonlehtoria on professori Hanna Lehtimäen johdolla kokoontunut virtuaalikokoukseen joka toinen viikko käsittelemään opetuksen ajankohtaisasioita. Sen tiimin voimin olemme tehneet myös opetussuunnitelmatyötä. Työskentely oli hyvin intensiivistä, sillä kansainvälisestä opiskelijavalinnasta luovuttiin ja englanninkielinen maisteriohjelmamme Innovation Management muuttuu suomenkieliseksi syksystä 2020 alkaen. Käytäntö osoittautui kuitenkin niin hyväksi, että olemme erinomaisesti valmistautuneita, kun aloitamme suuremman opetussuunnitelmakierroksen vuosiksi 2021–24.


Kansainvälisyys 


Ks. kohta 6, Muut opetukselliset ansiot

Pedagoginen johtajuus


Olemme minun johdollani kehittäneet kauppatieteiden laitoksen Pedatiimissä tutkivaa oppimista ja pedagogisia käytänteitä vuodesta 2015. Opetuksen ja tutkimuksen yhteys on toteutunut yliopistossa perinteisesti siten, että opiskelijoille välitetään tuoretta tutkimustietoa tai opetetaan tutkimuksen ja tiedonrakentamisen prosesseja. Tutkimuspohjainen opetus ja erityisesti siihen liittyvä tutkivan yhteisöllisen oppimisen malli (Hakkarainen, Lonka & Lipponen, 2008) on vielä harppaus eteenpäin toimintatapaan, jossa opiskelijat oppivat akateemisia sisältöjä toimimalla itse aktiivisina tutkijoina.

Pedatiimissämme on mukana kymmenkunta opettajaa kahdelta kampukselta ja lisäksi opiskelijoitten ainejärjestöjen Optimin ja Preemion edustajat. Tapaamme muutaman kerran lukukausien aikana ja keskustelemme, paitsi tutkivan oppimisen teemoista, myös muista ajankohtaisaiheista, kuten flippauksesta, gradusopimuksista, plagiaatintunnistuksesta ja palaute- ja arviointikäytännöistä. Pedatiimi on toiminut myös AACBS-akkreditoinnin Assurance of Learning -komiteana.

On ollut mahtavaa nähdä, miten innostuneesti kollegat ovat jakaneet tietoa ja kokemuksia ja keskusteluttaneet ideoitaan ryhmässämme. Erityisen onnellinen olen siitä, että ryhmämme on innostanut myös pari senioriopettajaa kehittämään opetustaan vielä viime metreillä ennen eläkeikää.

Olemme kertoneet tutkivasta oppimisesta mm. Itä-Suomen yliopiston Benchmarking-päivässä 15.3.2016, Oppimisympäristöseminaarissa 23.-24.8.2016 ja Yo-pedakoulutuksessa 15.9.2016 ja 17.9.2018 (tulossa jälleen 15.9.2020) sekä Vaasan Pedaforum-päivillä 16.–17.8.2017.

Benchmarking-päivässä tutkivan oppimisen konsepti herätti suuresti kiinnostusta ja peräti 15 osallistujaa piti sitä yhtenä päivän innostavimmista ja käyttökelpoisimmista käytänteistä. Kommentit Tutkivan oppimisen esityksestä:
  • tutkivan oppimisen pedagogiikka vaikuttaa mielenkiintoiselta ja hyvältä tavalta oppia uutta, myös opettajan kohdalla!
  • tärkeää kiinnittää huomiota tutkimukseen jo kandivaiheessa, hyvä oppia tutkimuksen perusperiaatteet hyvissä ajoin
  • hyvin mietitty tutkimuksen ja opetuksen yhteyttä
  • pedagoginen ryhmä laitoksella tosi hyvä
  • tutkivan oppimisen pilottia voisi hyödyntää laajemminkin
  • pedagogiseen tutkimukseen perustuva ideologia tutkivasta oppimisesta käytäntöön kursseilla – hieno käytänne, näin pitää kehittää opetusta yliopistossa.

1 kommentti: