8. Opiskelija- ja vertaispalaute

Kerään kursseistani palautetta eri tavoin. Opiskelijat vastaavat huonosti yliopiston yhteiseen, sähköiseen palautelomakkeeseen (vastausprosentti on 20–40%), joten sen lisäksi kerään palautetta joko pyytämällä vastaamaan tiettyihin kysymyksiin viimeisellä tapaamiskerralla ja/tai pyytämällä palautetta kirjallisen lopputyön yhteydessä.

Viime vuosina olen jakanut palauteyhteenvedon omien kommenttieni kera kurssilaisille Moodlessa, kun kurssin arvioinnit tehty, ja olen kertonut myös seuraavan vuoden opiskelijoille, miten kurssia on palautteen pohjalta kehitetty.

Yliopiston standardilomakkeitten numeerisen palautteen osiossa (1–5) saan aina parhaat pisteet kohdasta ”Opiskeluilmapiiri oli kannustava” (3.8–4.6).

Kiittävää palautetta


Perusopinnot


Todella kiinnostava ja motivoiva suoritustapa, aivan erilainen kuin muut vuoden kurssini, joten tämä oli mukavaa vaihtelua. Oli kiva tulla luennoille tietäen jo aiheesta itseopiskelun myötä niin, että pystyi aidosti käymään keskusteluja näistä teemoista ja tekemään ryhmätöitä. Tehtävät olivat mielekkäitä ja kerrankin ryhmätöissä tuntui, että kaikki osallistuivat ja jakoivat mielipiteitään ja tietoa! (Markkinoinnin perusteet, 2020, flipattu kurssi)

Ryhmätyöt olivat mielestäni toimiva ja opettavainen lähestymistapa opetukseen. Luennot olivat sisällöltään mielenkiintoisia ja odottamisen arvoisia. Pidin kovasti socrativen käytöstä, se osallisti ja laski kynnystä vastata esitettyihin kysymyksiin. (Markkinoinnin perusteet, 2015)

Tykkäsin kurssista todella paljon ja kurssin myötä silmät aukesivat sen suhteen, että markkinointi on myös muuta kuin näkyvillä olevat varsinaiset mainokset. Tunneilla käsiteltiin olennainen ja diat auttoivat ymmärtämään kirjan rakennetta. Opettajan tyyli opettaa erinomainen ja mukaansa tempaava. (Markkinoinnin perusteet, 2014)

Se on mukavan käytännönläheinen ja ymmärrettävä kurssi. Monipuoliset opetusmenetelmät oli kivasti käytössä ja opiskelijaryhmääkin sai aktivoitua. Ryhmätehtävä oli myös opettavainen. Lopussa oli mahtava kertaustunti, jossa kerroimme toisillemme aiheista. Itselle markkinointi oli aluksi täysin vieras aihe ja kurssi sai kiinnostumaan siitä enemmän. (Markkinoinnin perusteet, 2013)

Aineopinnot


Kurssin aiheet olivat erittäin mielenkiintoisia ja monipuolisia. Pidin monipuolisista työtavoista ja onnistuin esimerkiksi ennakkotehtävissä paremmin kuin oletin. (Markkinointi- ja yhteisöviestintä 2019, flipattu kurssi)

Kurssilla pidin erityisesti flipped learning -tekniikasta, koska opiskelija tutustuu itsenäisesti luennon aiheeseen ennen luentoa. Tämä parantaa oppimista, koska valmistautunut ja aiheesta jo ennalta tietävä opiskelija sisäistää luennolla käydyt asiat paremmin. Lisäksi pidin luentojen keskusteluista, koska se piti sisällön mielenkiintoisena eivätkä luennot olleet puuduttavia siten, että yksi puhuu edessä koko ajan ja muut kuuntelevat. (Markkinointi- ja yhteisöviestintä 2019, flipattu kurssi)

Kurssi erosi aikaisemmista kursseista etätehtävien ja verkkomateriaalin määrällä. Mielestäni kontaktitunneilta sai enemmän irti, kun asioihin oltiin tutustuttu ennen tapaamista. Tunneilla ilmapiiri oli hyvä ja opettaminen oli monipuolista, esim. pidettiin lehdistötilaisuus. (Markkinointi- ja yhteisöviestintä, 2016, flipattu kurssi)

Ei taida kaksi asiaa oikein riittää :D [pyyntö oli kertoa kaksi opittua asiaa] Olen oppinut paljon viestinnästä ylipäätään. Koen kurssin olevan niin laaja-alainen, ettei kahta asiaa voi nostaa muiden yli. Koen oppineeni kurssilla kuitenkin enemmän kuin muilta koko syyskuun kursseilta yhteensä. (Markkinointi- ja yhteisöviestintä, 2016, flipattu kurssi)

Kattava kurssi erilaisista viestinnän keinoista. Laajuus kannattaa säilyttää, vaikka jokaiseen tapaan viestiä ei voidakaan syvälle mennä kurssin aikana. Kiitos innostavasta kurssista! (Luova viestintä, 2012)

Kiitos kun jaksoit kommentoida esseetäni ja myös ryhmässä tehtyjä tehtäviä, niistä on hyötyä jatkossa. Moni opettaja ei juuri anna kommentteja tehtävistä yhtä hyvin kuin sinä. Vaikka en ollut kaikilla luennoilla, voin sanoa että olette todella hyvä luennoitsija. Oli mukavaa luennoilla ja opin niissä paljon. (Luova viestintä, 2011)

Syventävät opinnot

Opiskelijapalautetta pandemiakeväältä 2020, kun vahvasti ryhmävuorovaikutukseen perustuva kurssi oli muutettu verkkokurssiksi viikon varoitusajalla:

It has been a delightful experience to study these materials, which have been extremely professional and surprisingly easy to read and understand. Even though the worldwide pandemic disturbed the university's normal study practices and before this, I haven’t taken part of a course with no face-to-face lectures, I feel this course has been a success for me. Also, this is one of the few courses during my studies that really sparked an interest to independently search and obtain more knowledge about the concept and theories behind it. (Leading and Managing Change, 2020)

Change resistance and communication during the change process were the two things that I was the most interested in before the course and they stood out as the ones I liked the most during and after the course as well. I was curious to see if I would learn a lot of new things about change management and leadership since I suspected there would not be that much new things for me, but new points of view and ways of looking at the topic instead. That turned out to be true and more than anything, this course strengthened the conceptions and believes I had beforehand. I believe in communication, using appreciative language, creating an environment and company culture which encourages people to engage and to be open and creative and these things stood out time and time again during our meetings. (Leading and Managing Change, 2018)

Loved the atmosphere. I think everyone felt like they could say whatever they had on their minds. That's something that the group itself affects somewhat but it definitely has a lot to do with how the lectures are facilitated :) (Leading and Managing Change, 2018)

Professor Helena is really good at teaching and engaging students. I feel really “at home” when I attend lectures. (Leading and Managing Change, 2016)

I really look to this experience as a positive one giving the fact that allowed me to push myself to limits that I’ve never met before. Also, I appreciated your method in terms of classes, with so much interaction with Finnish colleagues and also International students. The Learning Café was an incredible experience! When I started the course I never thought I would be finishing it with so much satisfaction in terms of theoretical knowledge but also in personal perspective. Thanks so much for providing your students with such amazing experiences! (Leading and Managing Change, 2016)

I love your attitude & commitment to teaching and the manner with which you interact with students. (Leading and Managing Change, 2016)

The attitude of the lecturer is decisive. I liked your style a lot. Quite relaxed interaction with students. I’ll be happy to attend your courses in the future. (Leading and Managing Change, 2012)

Luennot oli rakennettu hyvin, koska niillä käytiin tärkeimmät teoriat rauhassa läpi ja yhdessä pohdiskellen. Suuri kiitos luennoitsijalle! Kurssien hyvyys on paljolti myös henkilökunnasta kiinni. Tässä tapauksessa materiaalit, opetustapa ja luennoitsija toimivat erinomaisesti. (Muutoksen johtaminen, 2011)

Erasmus-vaihto Ranskaan


I was really happy to have a Finnish teacher. I don’t know if all of you are like this but you are a really caring and sensitive person and it’s great to have teachers like this, who sees the good in people and who encourages students. Thanks a lot for that. (Estice Business School, Lille 2017)

Keep doing what you’re doing, you are an amazing teacher & woman <3 (Estice Business School, Lille 2017)

Great ideas of sales pitches, liked the learning café. It is very important to make students hand back notes & grades of peer presentations > more of them listen to the groups presenting. Good timetable division! And great idea of bringing breakfast! Wish you to make this course abroad & to discover other ways of thinking different from ours. (Estice Business School, Lille 2017)


Aikuiskoulutus


Palaute Avoimen yliopiston kurssilta:

Markkinointi- ja yhteisöviestinnän kurssilla oli moduulista toiseen mielenkiintoista opittavaa. Vaikka viestintä terminä ja alana on valtavan laaja, koen, että kurssilla opiskeltavat asiat oli rajattu loogisesti ja kurssin puitteisiin ja ajankäyttöön sopivasti. Erilaisiin materiaaleihin tutustuessa opiskelu oli vaihtelevaa ja esimerkiksi artikkeleiden, podcastin ja videoiden käyttäminen oppikirjamateriaalin lisänä sopi tähän kurssiin erityisen hyvin. Pidin myös siitä, että ensimmäinen moduuli johdatti viestinnän maailmaan yleisellä tasolla, toinen meni syvemmin teorioihin ja määrittelyyn ja viimeiseksi tutustuttiin viestinnän teemoihin monipuolisin materiaalein. Moodle-testit antoivat itselle hyvän kuvan siitä, miten eri asiat olin onnistunut sisäistämään.... Tehtävät olivat sopivan erilaisia ja silti veivät samaan tavoitteeseen, sen ymmärtämiseen, mitä kaikkea viestintä organisaatioissa tarkoittaa. (Markkinointi- ja yhteisöviestintä, 2020)

Palautteita  Kirkon viestintäpäiviltä v. 2010, missä vedin Muutosviestinnän verstaan:

Helena Kantanen johdatti muutosviestintään huippuasiantuntemuksellaan ja kokosi kattavasti ryhmien tuottaman materiaalin. Verstaasta sai paljon pohdittavaa työyhteisön hyvinvointikysymyksiin ja myös kirkon viestintätyöhön.

Muutosviestinnän verstas oli kertakaikkisen loistava! Kiitos Helena. Oivalluksia tuli runsaasti.


Kehittävää palautetta


Perusopinnot


Selkeämmät kuvaukset ryhmätöistä case-harjoituksissa itseopiskelua varten (jos ei ole itse ollut paikalla). (Markkinoinnin perusteet, 2020)

Luentoja voisi olla enemmän/enemmän aikaa niille. (Markkinoinnin perusteet, 2015)

Monesti tuntui, että tarvitsisin enemmän aikaa muistiinpanojen kirjoittamiseen. Myös se jäi vähän häiritsemään, kun jotkut diat hypättiin kokonaan yli. Toisaalta ymmärrän, ettei kaikkea ehdi käymään perusteellisesti läpi, mutta ehkä perusasioita voisi painottaa vielä enemmän? (Markkinoinnin perusteet, 2015)

Monivalintatentti oli mielestäni hyvin vaikea, vaikka opiskeltava asia oli hyvin hallussa. Tällainen tentti ei mielestäni mittaa todellista osaamista. (Markkinoinnin perusteet, 2011)

Aineopinnot


Yritysmaailmaan todennäköisesti päätyvänä henkilönä olisin toivonut hieman lisää yritysmaailman esimerkkejä. (Markkinointi- ja yhteisöviestintä 2019) 

Jäin miettimään sitä, onko oppimisen kannalta hyvä asia, että esseen osuus kurssista on niin suuri. Esseessä keskitytään vain rajattuun asiaan, joten muut osa-alueet jäävät helpommin varjoon. Siksi olisi ehkä parempi, että kurssilla olisi esseen tilalla (tai lisäksi) tentti tai että esseen rooli kurssilla olisi pienempi. (Markkinointi- ja yhteisöviestintä 2014)

Opintojakso on melko työläs opintopistemäärään nähden. (Luova viestintä, 2012)

Syventävät opinnot


The group works were too much, boring and didn't give me that much, because we have already had so many group works in this semester. (Leading and Managing Change, 2018)

I would love to change the assessment pattern, writing 5 literature reviews is quite big, I would prefer to write a reflection paper on course and minimize the number or literature review to 3. (Leading and Managing Change, 2016)


Erasmus-vaihto Ranskaan


More videos to watch and concrete examples. A sum-up paper to send to the students with all the concepts we should remember and tips we could use. (Estice Business School, Lille 2017)


Vertaispalautetta


Opettajaopintoihin liittyvä opetuksen vertaisarviointi


Arvioitsijana Roseanna Avento
Teacher student: Helena Kantanen
Educational institute: University of Eastern Finland
Subject: Managing Change
Date: 24.4.2012

Helena’s framework for teaching was very well set out in terms of objectives, and curriculum definitions. Helena defined the learning outcomes very well and her course was planned very well, incorporating lectures, guest lecturers and web-based teaching very well. Helena is well familiar with the curriculum, its setting and role in the Department of Business.

Helena really took into consideration the students in her course. The variety of teaching styles used during the course, ensures that each student is most likely to find something that suits them well. Though there was a variety of teaching styles used, they were all complementary well thought out and the lessons blended. That Helena took time to discuss the working methods during the course and discuss the rules and scheduling shows that she really took into account the individual students and their characters.

Helena really used moodle, video clips and blogging very well as teaching methods. The moodle-course page had a lot of information relating to the subject and was very clear and easy to follow. The lecture I followed was particularly interesting because the students also presented their group work. An interesting method for evaluation the feedback was used – asking those listening to write their feedback on forms, which were collected and given to the group themselves to collect and summarise. It was a great way of including the students in their own evaluation. Questions were also given in this form to the group presenting. Here I thought some time was lost, and that it left less room for a more interactive discussion. However, during the lesson there was plenty of opportunity to voice opinions and pose questions.

The guest speaker was an excellent choice. She was clearly inspired about her message, knew what she was talking about and was able to clearly convey her message. All the students paid attention throughout the lesson.

The one thing that Helena could have worked on more was tying down the lesson. Time was running short, and the students flocked out as they usually do. Perhaps, a summation of the lesson could have been useful.

Helena’s concerns in her framework plan ’of not having enough substance knowledge’ in my opinion is unfounded, as I felt she really came through with the message and the students really did seem to grasp more than the gist of what was being discussed.

To summarise, Helena is an excellent teacher, and though I was assessing her, I know for sure that given the chance, I would attend her lessons to learn more of a very interesting subject, with a very enthusiastic and dedicated teacher.

Työtoverin ehdotus Vuoden työtoveriksi


Helena on pitkään aktiivisesti kehittänyt opetusta molempien kampusten yhteistyössä. Hän on laatutietoinen ja jakaa tietoaan itseään säästämättä. Erityisen huomionarvoista on Helenan tapa kohdata jokainen työtoveri kiirettömästi ja henkilökohtaisesti. Saan aina positiivista energiaa Helenalta! (Henkilöstöpäällikkö Marketta Rantaman lähettämä sähköposti 30.3.2017)

Työtoverien palautetta


I have worked with Helena since 2012 in a position of a team leader and colleague. She is a collaborative co-worker, who is dedicated to both academic research and teaching. She has been proactive in developing teaching methods and quality of learning not only in innovation management but in the Business School in general. (Professori Hanna Lehtimäki)

17.5.2017

Hei Helena,

Kirjoitan tähän sinulle palautetta ja kommentteja Tutki-ryhmästä (nyk. Pedatiimi) omasta, varsin henkilökohtaisesta näkökulmastani.

Ensinnäkin, olin innoissani, kun ryhmä aloitti toimintaansa. Olen ymmärtänyt, että idea oli lähtöisin sinulta. Halusin olla mukana alusta asti.

Edelleen iloitsen siitä, että ryhmän ansiosta meillä on opetuksen kehittämisessä konkreettista yhteistyötä yli kampusrajojen. Olemme suunnitelleet, toteuttaneet ja arvioineet Tutkivan oppimisen pilottikurssit, eikä keskustelumme ole rajoittuneet pelkästään tutkivaan oppimisen pedagogiikan soveltamiseen. Minusta ryhmässä parasta on sen kokonaisvaltaisuus: kaikenlaisten oppimisen ja opettamisen asioiden jakaminen ja yhdessä ideointi.

Kun sinut valittiin mukaan yliopiston ensimmäisiin flippareihin, hyödynsit ryhmää tukenasi. Samalla me pysyimme hyvin perillä siitä missä flipparihankkeessa mentiin. Oma ymmärrykseni niin flippauksen pedagogiikoista ja tekniikoista kuin haasteista ja mahdollisuuksista syveni. Saimme välitykselläsi uusia ideoita ja ajantasaista tietoa. Nyt jatkamme oppimiskumppanuutta nykyisten flippareitten kanssa.

Myös laitosjohto on huomioinut työmme ja ryhmänä olemme saaneet vastuuta pedagogisesta kehittämisestä laitoksella, esimerkkinä viime syksyn laitoskokous ja (jo kuuluisa) "pedagoginen viidakkokävely." Ensi syksynä on tarkoitus osallistua Vaasan PedaForumiin isolla joukolla. Mikäli ehdotuksemme menevät läpi, UEF ja kauppatieteet ovat Vaasassa näkyvästi esillä.

Ihan viime aikoina olet ollut huolissasi siitä, miten saisimme opiskelijat mukaan opetuksen kehittämiseen entistä aktiivisemmin. Viime vuonna ainejärjestön edustajat osallistuivat molemmilla kampuksilla kokouksiin, mutta tänä vuonna jostain syystä ei ole päästy samaan. Ratkaisua tähän meidän tulee vielä yhdessä miettiä.

Odotan aina ryhmämme kokoontumisia, koska tiedän saavani kommentteja mihin tahansa opetukseen liittyvään pohdiskeluuni. Olemme välillä keskustelleet vilkkaammin (rönsyillenkin) ja välillä pohtivammin, mutta aina olen saanut kokouksista uutta innostusta omaan opetustyöhöni ja sen kehittämiseen.

Tällainen ryhmä ja ilmapiiri ei synny itsestään, vaan vaatii vetäjältään hyvää suunnittelua, heittäytymistä, paljon muille näkymätöntä työtä (näkyvääkin, esim. selkeät muistiot!), vuorovaikutus- ja viestintätaitoja, tarvittaessa jämäkkyyttä ja ennen kaikkea omaa innostusta.

Kiitos panoksestasi meidän kaikkien hyväksi!

Mirjami
Mirjami Ikonen
Yliopistonlehtori, KTT


Palautetta Estice Business Schoolista Lillestä


May 2017

To whom it may concern

In my capacity as Assistant Director and Academic Dean of the Estice International Business School, Lille, France I have had the honour of welcoming Dr Helena Kantanen to teach Change Management to our final year Master's students in International Business.

On each of the 4 occasions Dr Kantanen has made the 18 hour course memorable for our students through her creative teaching approach, her lively methods and her empathic style. On each occasion the student evaluations have been far superior to almost all our other lecturers and we have been extremely anxious to ensure her return visits from one academic year to the next. Her fluent English is a huge bonus as is her ability to adapt the style and contents to the experiences and the international focus of our students.

Dr Kantanen is an outstanding visiting professor in our Business School and we look forward to renewing the invitation in the coming years.

Elena Choquet
Directrice Pédagogique

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti