Osaaminen

VOA-portfolio 2017-2018
Osaaminen

11.9.2017

Yksi ystäväni totesi hiukan huvittuneena tässä pari vuotta sitten, että etkö ihan totta opiskele mitään tänä vuonna. No se taisi olla tosiaan jonkinlainen välivuosi mutta sen jälkeen käynnistyi flippariprojekti ja nyt on aloitettu verkko-opetuksen opiskelu. Toisaalta yliopistotyö on sellaista opettelua ja oppimista koko ajan, että erillisiä opiskeluprojekteja ei välttämättä edes tarvittaisi.

Mutta nyt siis on aloitettu Verkko-opetuksen asiantuntijavalmiudet -kokonaisuus (VOA, 10 op). En halua mennä jalat edellä puuhun eli tehdä ensin ja opiskella sitten vaan toivoisin, että verkko-opetukseni olisi pedagogisesti perusteltua ja linjakasta. Opiskelun konkreettisena tavoitteena on tuottaa Markkinointi- ja yhteisöviestinnän kurssista verkkoversio sekä Avoimeen yliopistoon että omien opiskelijoittemme käyttöön.

VOA-kurssin osaamistavoitteita ovat:
  • Osaa tulkita omia toimintatapojaan sekä analysoida, arvioida ja näyttää omaa osaamistaan.
  • Osaa soveltaa verkko-opetuksen menetelmiä oman opetuksen ja/tai oppiaineen kehittämiseen sekä analysoida ja arvioida menetelmien toimivuutta oppimisen edistämisessä ja koulutuksen laadun varmistamisessa
  • Osaa toimia jaetun asiantuntijuuden periaatteiden mukaisesti. Osaa perustella jaetun asiantuntijuuden merkityksen opetuksen ja oman osaamisensa kehittämisessä.
Ajattelen, että opettajan pedagogisten opintojen ansioista minulla on melko hyvä pohja oman osaamisen arvioimiseen ja sen osoittamiseen. Se iso oppimishaaste ovat nuo verkko-opetuksen menetelmät, joita tässä nyt on tarkoitus ottaa haltuun mahdollisimman tehokkaasti.

Ensimmäiseksi käynnistyi kokonaisuus nimeltä Pedagogiset ja teknologiset prosessit oppimisprosessien suunnittelussa ja toteutuksessa. Sen jälkeen pitäisi osata
  • suunnitella, arvioida ja kehittää pedagogisesti perusteltuja ja teknologisesti toimivia oppimisprosesseja
  • tunnistaa, arvioida ja valita oppimisprosessia tukevat opetusteknologiset välineet 
  • soveltaa menetelmiä monipuolisesti omassa opetuksessa, oppiaineessa ja koulutusohjelmassa.
Minulla on paljon tietoa ja osaamista oppimisprosessien suunnittelusta mutta ei juurikaan ymmärrystä siitä, miten niistä prosesseista tehdään teknologisesti toimivia tai miten teknologia parhaiten tukee oppimista.

22.2.2019

Kurssi on osaltani tullut vihdoin finaaliin, viimeiset opiskelijapalautteet on kerätty ja palautekeskustelu käyty.

Oma osaaminen ja koulutuksen tavoitteet

Uskon saavuttaneeni ainakin sen tavoitteen, että osaan tulkita toimintatapojani sekä analysoida, arvioida ja näyttää osaamiseni. Minulla on tutkimuksellinen ote opetukseni kehittämiseen, esimerkiksi ensimmäisen flipatun kurssini oppimiskokemuksista ja -tuloksista teimme kasvatustieteilijöitten kanssa tutkimusartikkelin, joka ilmestyy tänä vuonna Business and Professional Communication Quarterly -lehdessä. Kyseessä on sama Markkinointi- ja yhteisöviestinnän kurssi, jota on nyt myös VOA-kurssin aikana jalostettu: on opeteltu Sanasto-työkalun käyttö ja perehdytty verkkokurssin ohjaukseen. Sanoisin, että opetuskokeilujen kautta toteutui koulutuksen toinen tavoite: osaan soveltaa verkko-opetuksen menetelmiä oman opetuksen kehittämiseen sekä arvioida niiden toimivuutta.

Jaetun asiantuntijuuden mukaan toimiminen on toteutunut erinomaisesti siinä, miten olemme toimineet kollegaryhmässä. Oma ryhmäni oli todella hieno ja paneutuvainen; oli ilo sekä antaa että vastaanottaa palautetta omista kokeiluista. Jaetun asiantuntijuuden periaatteet ovat minulle tuttuja myös tutkivan oppimisen pedagogiikan kautta ja sovellan niitä tämänkin kurssin kehittämiskohteena olleella MYVI-kurssilla.

Opintojaksokohtaiset tavoitteet olivat:

Pedagogiset ja teknologiset prosessit oppimisprosessien suunnittelussa ja toteutuksessa
1. Osaa suunnitella, arvioida ja kehittää pedagogisesti perusteltuja ja teknologisesti toimivia oppimisprosesseja
2. Osaa tunnistaa, arvioida ja valita oppimisprosessia tukevat opetusteknologiset välineet
3. Osaa soveltaa menetelmiä monipuolisesti omassa opetuksessa, oppiaineessa ja koulutusohjelmassa.

Viestintä ja vuorovaikutus verkossa
1. Osaa tunnistaa ja määritellä verkon ja etäopetuksen monipuolisia mahdollisuuksia viestinnässä ja vuorovaikutuksessa
2. Osaa arvioida ja käyttää viestinnän, vuorovaikutuksen ja ohjauksen menetelmiä ja viestintärooleja
3. Osaa soveltaa viestinnän, vuorovaikutuksen ja ohjauksen menetelmiä ja malleja oman oppiaineen ja oman opetuksen kehittämiseen.

Koen kyllä, että olen pääosin saavuttanut koulutuksen tavoitteet. Toisaalta Peda & tekno -jaksolla opetusteknologisia välineitä tuli niin valtavasti, että pureskeltavaa riittää vielä pitkäksi aikaa. Tulen katsomaan niitä koosteita vielä moneen kertaan kriittisin silmin ja poimimaan sieltä perustellusti hyviä työkaluja kursseille. Viestintärooleja jäin yhä miettimään – ymmärränkö vieläkään, mitä ne oikeastaan tarkoittavat, ja osaanko niitä monipuolisesti käyttää. Näin tuumii viestintäammattilainen, joka tosin on fokusoinut enemmän yhteisö- kuin vuorovaikutusviestintään.

Omien tavoitteiden saavuttaminen

Minulla oli kaksi päätavoitetta: oppia suunnittelemaan ja toteuttamaan pedagogisesti perusteltua ja linjakasta verkko-opetusta sekä tehdä ensimmäinen kurssi Avoimeen yliopistoon. Halusin oppia tekemään selkeitä verkko-opiskeluohjeita, halusin saada opiskelijat kyselemään, halusin määritellä viisaasti sen, milloin ja miten opettaja on tavattavissa verkkokurssilla.

Tavoitteet on saavutettu, varsinkin tuo konkreettinen tavoite: kurssi Avoimeen yliopistoon. Palaute tästä verkkokurssista (joka on rinnakkaiskurssina tarjolla myös perustutkinto-opiskeljoille) on ollut rohkaisevaa.

Oman osaamisen näyttäminen

Oman osaamisen näyttämisessä portfolio on palvellut erinomaisesti. Nähdäkseni opetuskokeilujen yhteenvedot toimivat hyvänä dokumentaationa:

Peda & tekno
Pidän orientaatioperustan rakentamista tärkeänä kaikilla kursseilla ja erityisen tärkeää se on flipatulla kurssilla. Silloin tutustutaan kurssin kontekstiin, linkitetään teemoja opiskelijan aiempaan osaamiseen ja luodataan ennakkokäsityksiä siitä, miten asiat mahdollisesti ovat. Sanasto-työkalun avulla tehty juttupankki soveltuu erittäin hyvin Markkinointi- ja yhteisöviestinnän kurssilla tähän tarkoitukseen. Juttujen kategorioita voi jatkossa vielä tiukemmin liittää kurssin ydinainekseen. Lisäksi aion käyttää juttupankkiaineistoja aktiivisemmin kontaktiopetuksessa sekä muistutella lähiopetusryhmiä siitä, miten juttupankkia voi hyödyntää ryhmätyössä.

Viestintä & vuorovaikutus
Koska Avoimen yliopiston kurssin avaaminen siirtyi syyskuusta marraskuulle, sain enemmän kokemuksia verkkokurssista perustutkinto-opiskelijoilta kuin Avoimen yliopiston opiskelijoita. On selvää, että palautetta pitää kerätä ja kurssia säätää jatkossa vielä paremmin Avoimen opiskelijoiden tarpeisiin. Palautekeskustelusta sainkin erinomaisia vinkkejä tähän, erityisesti tuo esseen ohjaaminen on haaste.

Minulla on selvästi vielä vaikeuksia Avoimen yliopiston opiskelijaprofiilin hahmottamisessa: keitä he ovat, mistä tulevat, mitä osaavat ennestään, mitä heiltä voi edellyttää. Noviisiopettajaa auttaisi kyllä huomattavasti, jos Avoimella olisi joku aloittavan opettajan ABC-sivusto, sillä kysymyksiä on todella paljon. En esimerkiksi sellaista perusasiaa tajunnut, että kurssikirjojen olisi hyvä olla e-kirjoja, koska opiskelijat eivät yleensä pääse helposti käyttämään yliopistokirjaston perinteisiä kurssikirjoja. Toisaalta: Avoimen kurssien pitäisi vaatimustasoltaan vastata perusopintojen kursseja, joten siinä mielessä ollaan nyt tasoissa; Avoimen kurssi ja perusopintojen verkkokurssi ovat (lähes) identtiset.

Koko VOA-kurssin ajan olen miettinyt sitä yleistä ajatusharhaa, että verkkokurssit olisivat opettajan kannalta helppoja tehdä ja selkeitä ohjata. Ja että kurssin siirtäminen verkkoon säästäisi opettajan aikaa muuhun (lue: tutkimukseen). Minulle MYVI-kurssin verkkoversion tekeminen oli kova rutistus enkä olisi siihen kyennyt ilman VOA-kurssin tukea. Taina antoi aivan mahtavasti vierihoitoa testaamalla kurssia kanssani ennen sen julkaisemista ja myös kollegaryhmän tuki oli arvokasta.

Toisaalta voin nyt jo palautteiden perusteella sanoa, että vaivannäkö kannatti. Tästä kurssista tuskin koskaan tulee mitään opintopisteiden tuotantolaitosta (lue: rahasampoa). Vaan jospa tulisi kurssi, jossa koetaan oivalluksia ja oppimisen iloa.












Ei kommentteja:

Lähetä kommentti