Näin keskellä opetussuunnitelmatyötä olen yllättäen joutunut tuumailemaan sitä, miten kerromme opiskelijoille heidän opintojensa sisällöstä. Hallinnollinen termi olisi kaiketi tutkintorakenne.
Oma yliopistomme sai juuri varsin tyylikkäät, uudet nettisivut. Ne ovat myös eurooppalaisen saavutettavuusdirektiivin mukaisia. Ainakin ulkoasultaan.
Ihan toinen juttu onkin sitten se, onko tarvittava tieto saavutettavaa. Ei ainakaan tutkintoinformaation osalta ole, havaitsin.
Ensinnäkin: olemme jostakin syystä katsoneet, että opintojen sisältö – tai se tutkintorakenne – on sisäistä informaatiota. Miksi? Joskus ennen oli sellainen periaate, että kaikki se, minkä ei ole ihan pakko olla sisäistä tietoa, voi olla julkisilla sivuilla. Tämä ei taida päteä enää.
Toiseksi: tarvitaan monenlaista informaatiota. Suurten linjojen havainnollistamisessa ja mielenkiinnon herättämisessä voisi mieluusti käyttää erilaisia graafisia elementtejä, kuten kuvioita ja värejä. Ja kun kiinnostus on herännyt, tai opinnot on aloitettu, tarvitaan yksityiskohtaista ja selkeää asiatietoa.
Otetaanpa esimerkiksi Tampereen uusi korkeakouluyhteisö (Tampereen yliopisto + Tampereen teknillinen yliopisto + Tampereen ammattikorkeakoulu). Eivät heidänkään sivunsa kaikilta osin hirveän helppokäyttöiset ole mutta opintoinformaatio on esitetty ensiluokkaisesti.
Oletetaan, että olisin kauppatieteistä kiinnostunut, potentiaalinen opiskelija. Ihan melko näpäkästi löytyy julkisilta sivuilta kauppatieteiden koulutus ja kandidaatti- ja maisteriohjelmat.
Jokaisesta tutkinto-ohjelmasta on esillä hyvin yksityiskohtaiset tiedot, kuten yleiskuvaus, osaamistavoitteet, laajuus ja tutkinto-ohjelmasta vastaavien nimet sekä lisäksi opintojen rakenne eli mitä opintoja ja kursseja tutkintoon kuuluu.
Tampereen yliopiston opintorakennekuvaus kauppatieteiden maisteriohjelmassa (markkinointi). Kuva suurenee klikkaamalla. |
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti